نظر علامه امینی پیرامون مختار

نظر علامه امینی پیرامون مختار

علامه امینی

صاحب الغدیر در ضمن تجلیل فوق‌العاده از مقام مختار، هدف قیام او را چنین بیان می‌کند: «... و همانا نهضت او مقدس نبود مگر برای اقامه عدل یا ریشه‌کن کردن ملحدان و براندازی اساس ظلم و ستم امویان...».

علامه امینی صاحب الغدیر در دفاع از شخصیت مختار میگوید: هر که با دیده بصیرت و تحقیق بر تاریخ و حدیث و علم رجال بنگرد؛ در می‌یابد که، مختار، از پیشگامان دینداری و هدایت و اخلاص بوده است. و همانا نهضت مقدس او تنها برای برپایی عدالت به وسیله ریشه‌کن کردن ملحدان و ظلم اموی‌ها بود.

و به درستی که، ساحت مختار از مذهب کیسانی به دور بود. و نسبت‌ها و تهمت‌های ناجوانمردانه‌ای که نسبت به او داده‌اند، حقیقت ندارد و بی‌جهت نیست که ائمه هدی و سروران ما مانند امام سجاد(علیه‌السلام) و امام باقر(علیه‌السلام)، به گونه‌ای بسیار زیبا، او را مورد ستایش قرار داده‌اند و همیشه خدمات او در نزد اهل بیت(علیهم السلام) مورد تقدیر و تشکر بوده است.

علامه بزرگ مرحوم امینی، در ضمن تجلیل فوق‌العاده از مقام مختار، هدف قیام او را چنین بیان می‌کند: «... و همانا نهضت او مقدس نبود مگر برای اقامه عدل یا ریشه‌کن کردن ملحدان و براندازی اساس ظلم و ستم امویان...»

علامه امینی، اسامی علمای بزرگ شیعه که در مدح و تعظیم و تجلیل مختار سخن گفته‌اند، یادآور می‌شود و میگوید: اسامی آن دسته از علمای اعلام که در تنزیه و بزرگداشت او سخن گفته‌اند عبارتند از:

۱/ جمال الدین ابن طاووس، در رجالش.

۲/ آیت الله علامه حلی، در خلاصه.

۳/ ابن داوود، در رجالش.

۴/ فقیه بزرگوار، ابن نما که کتابی مستقل در شخصیت مختار نوشته است. ذوب النضار.

۵/ محقق اردبیلی، در حدیقه‌ی الشیعه.

۶/ صاحب معالم، در تحریر طاووسی.

۷/ قاضی نوراله مرعشی، در مجالس.

۸/ شیخ ابو علی، در منتهی المقال.

آیت‌الله خویی نیز درباره مختار اعتقاد دارند که اخبار و روایات در مدح و ستایش مختار، قوی‌تر از روایاتی هستند که در ذم مختار بیان شدهاند و از بعضی روایات روشن می‌شود که قیام مختار با اذن خاص امام سجاد(علیه‌السلام) بوده است.

 

 
مختار

۹/ علامه مامقانی، در تنقیح المقال.

10/ محدث قمی، در منتهی الآمال.

۱۱/ آیت الله خویی، در معجم رجال الحدیث.

۱۲/ استر آبادی، در حاشیه‌ای بر منهج المقال.

۱۳/ مرحوم سید مصطفی، در نقد الرجال.

۱۴/ سید یوسف بن محمد، در جامع الاقوال.

۱۵/ حاج ابراهیم الخوئی، در ملخّص المقال.

۱۶/ سید حسین بروجردی، در منظومه رجالیّه‌اش به نام زبده‌ی المقال.

۱۷/ حاج ملا علی یاری تبریزی، در شرح منظومه فوق‌الذکر به نام بهجه‌ی الآمال.

۱۸/ حاج میرزا حبیب الله خوئی، در منهاج البلاغه، شرح نهج‌البلاغه.

این بزرگان، همه بر نزاهت و قداست و پاکی و علو مقام و جلالت قدر مختار بن ابی‌عبید ثقفی اتفاق نظر دادند و همه یک صدا می‌گویند: مختار از سابقین اخبار است.

 

زیارت نامه مختار

علامه امینی راجع به زیارت‌نامه مخصوص مختار می‌نویسند: او در بزرگی و عظمت به مقامی نائل شده که شیخ عالیقدر شیعه، شهید اول در کتاب مزار خود زیارتی خاص برای او نقل کرده است که با آن زیارتنامه او را زیارت می‌کنند و در آن به شهادت بر رستگاری و پاکی و خیراندیشی او در ولایت اهل بیت(علیهم السلام) و اخلاص و اطاعت از خدا و محبت امام سجاد(علیه‌السلام) و خشنودی رسول خدا(صلی الله علیه وآله) و امیرمومنان(علیه‌السلام) تصریح شده است: و انه بذل فی رضا الائمه‌ی و نصره‌ی العتره‌ی الطاهره‌ی و الاخذ بثاره مو همانا او (مختار) در راه خشنودی اهل بیت و یاری خاندان پاک پیامبر و گرفتن انتقام خون شهدای آنان جانفشانی کرد.

آیت‌الله خویی نیز درباره مختار اعتقاد دارند که اخبار و روایات در مدح و ستایش مختار، قوی‌تر از روایاتی هستند که در ذم مختار بیان شدهاند و از بعضی روایات روشن می‌شود که قیام مختار با اذن خاص امام سجاد(علیه‌السلام) بوده است.

 

گروه دین تبیان

/ 0 نظر / 10 بازدید